Let’s travel together.

Kim jest martwy człowiek znaleziony przy torach kolejowych? Czy Mężczyzna z Kambo był szpiegiem?

1

22 września 1987 roku. Właśnie minęła 8 rano, kiedy maszynista Svein Ivar Johannessen i konduktor Roger Aaserud przygotowują się do jazdy pociągiem podmiejskim z Moss do Oslo. Zanim jednak zdążą wyruszyć w podróż, obok nich zatrzymuje się inny pociąg wracający z Oslo, a kierujący daje Sveinowi znak, aby wstrzymali odjazd.

„Konduktor dał mi znak, żebym się zatrzymał. Potem powiedział do mnie: Jedź ostrożnie, bo coś leży na torze między Kambo i Moss.” opowiada Svein.
Po otrzymaniu wiadomości wyruszyli w kierunku nieznanego obiektu na torze. Svein Ivar jako pierwszy zauważył to o czym mówił konduktor. Najpierw pomyślał, że to worek na śmieci, ale kiedy podjechali bliżej, zobaczył, że to ludzkie ciało. Stein Ivar niezwłocznie udał się na posterunek policji w Kambo, aby powiadomić władze o tym przerażającym znalezisku. Cały ruch pociągów na tamtym odcinku zostaje wstrzymany, a policja przyjechała na miejsce zdarzenia o godzinie 8:50.

Svein Ivar Johannessen
Ciało

Ciało należało do mężczyzny w przedziale wiekowym od 55 do 70 lat. Zwłoki leżały na brzuchu po lewej stronie torów. Jego prawa ręka i noga były oddzielone od reszty ciała. Denat miał na sobie szarą kurtkę, żółty sweter, białą koszulę w cienkie paski, czarny pasek z tworzywa sztucznego, niebieskie dżinsy, parę brązowych butów (marka: Mephisto) i medyczne pończochy uciskowe. Z wyjątkiem jego majtek (marka: Elan Body), wszystkie ubrania miały obcięte metki. Nieznajomy nie miał przy sobie żadnych dokumentów potwierdzających jego tożsamość ani pieniędzy. Jedyne rzeczy jakie przy nim znaleziono, to to czerwony szwajcarski scyzoryk Victorinox w kieszeni kurtki oraz niepełną paczkę papierosów marki Camel.

Samobójstwo

Policja od początku była przekonana, że ​​mężczyzna popełnił samobójstwo. Pod koniec lat 80. w okręgu Østfold doszło do ogromnej liczby samobójstw pod kołami pociągów, ale zdecydowana większość miała miejsce na stacjach kolejowych. Jednak ten człowiek znajdował się daleko od najbliższej stacji kolejowej. Ciało zostało przetransportowane na stację w Kambo, skąd zawieziono je do Instytutu Medycyny Sądowej w Oslo.

Sekcja zwłok potwierdziła, że ​​obrażenia na ciele mężczyzny są zgodne z interakcją z rozpędzonym pociągiem. Badanie toksykologiczne ujawnia, że mężczyzna nie miał w organizmie narkotyków ani alkoholu, a jego żołądek był pusty. Mężczyzna miał również blizny po dwóch operacjach przepukliny.

Zagadka

Sprawa szybko trafiła na pierwsze strony wszystkich gazet w kraju, ale na policję nie zgłosił się nikt, kto mógłby pomóc ustalić tożsamość zmarłego.
Dwa miesiące po odkryciu zwłok norweska policja wysłała za pośrednictwem Interpolu czarne powiadomienie (black notice – zawiadomienie o niezidentyfikowanym ciele) zawierające szczegółowe informacje o człowieku z Kambo. Nie otrzymano żadnej odpowiedzi. Sprawa została usunięta z bazy danych Interpolu po kilku latach. 30 lat po odkryciu zwłok norweska policja i Interpol wysyłają nowe zawiadomienie, które zawierało teraz profil DNA uzyskany przy współpracy Åsted Norge (kryminalny program telewizyjny)i KRIPOS z papierosów znalezionych w kieszeni mężczyzny. Odpowiedzi na ogłoszenie udzieliły Hiszpania, Anglia, Niemcy i Szwajcaria: wszystkie były negatywne.

Lokalizacja

Miejsce, w którym znaleziono mężczyznę, znajduje się w szczerym polu. Po jednej stronie toru znajduje się Mossesundet, cieśnina biegnąca od miasta Moss do Oslofjorden, fiordu prowadzącego do Oslo. Po drugiej stronie znajduje się duży las. Ciało znajdowało się 4 km (59 min pieszo) od Moss i 2 km (27 min pieszo) od Kambo. Dlaczego ten człowiek zdecydował się zakończyć swoje życie właśnie tutaj?

Miejsce znalezienia ciała

Aby dowiedzieć się, dlaczego ten mężczyzna znalazł się w tamtym miejscu, trzeba było najpierw ustalić, kim on był. Jedna z teorii głosiła, że ​​był zagranicznym szpiegiem. Około 13 kilometrów od ciała znajduje się miejsce zwane Gylderåsen. W 1987 roku znajdował się tutaj wojskowy obiekt NATO (stacja radarowa). Był to interesujący cel dla zagranicznych agentów. Przez całą zimną wojnę wokół podobnych obiektów miały miejsce dziwne incydenty. Tor kolejowy, na którym znaleziono mężczyznę, jest teraz opuszczony i zamieniony w szlak pieszy.

Ubrania

Jednym z bardziej interesujących aspektów sprawy było ubranie, które miał na sobie mężczyzna z Kambo. Kiedy Åsted Norge badał sprawę, otrzymali zgodę od KRIPOS na dostęp do ubrań mężczyzny. Odkryli wówczas, że jedyną częścią odzieży z metką były majtki. To była marka Elan Body. Twórcy programu dotarli do aukcji na eBay z oryginalnym opakowaniem bielizny i dzięki temu odkryli, że majtki te zostały wyprodukowana we Frankfurcie, a sprzedawano je w jedynie na terenie Niemiec. To doprowadziło dziennikarzy śledczych z Åsted Norge do podróży do Deutsches Texstilmuseum w Niemczech (niemieckie muzeum włókiennictwa), gdzie uzyskali pomoc ze strony ekspertów w tej dziedzinie.

This slideshow requires JavaScript.

Zbadano również papierosy znalezione w kieszeni mężczyzny. Okazało się, że te Camele były produkowane na Zachodzie Europy, ale przeznaczone na rynek Europy Wschodniej. Jakość tytoniu jest gorsza od tych sprzedawanych na Zachodzie. Opakowanie papierosów powinno zawierać informację na temat tego, gdzie zostały wyprodukowane, ale taka na tej konkretnej paczce nie istniała.

Analiza

Kurtka, którą miał na sobie zmarły, była to tzw. kurtka „Schimanski”. Nazwa pochodzi od popularnego niemieckiego serialu kryminalnego, który był emitowany w latach 80, w telewizji, w Niemczech Zachodnich. Główny bohater Horst Schimanski nosił taką kurtkę, a wkrótce stała się ona bardzo popularna wśród mężczyzn w średnim wieku w Niemczech Zachodnich.
Koszula została wyprodukowana z tanich materiałów, prawdopodobnie nie była dobrej marki.

Na podeszwie jednego z butów znaleźli wygrawerowany numer seryjny, a wewnątrz lewego buta znaleziono odręczną notatkę o treści: „15250”. Dziennikarze z Åsted Norge próbowali wyjaśnić, co mogły oznaczać te liczby. Nie udało się jednak dopasować ich do żadnego z norweskich numerów telefonów. Rozmawiano też z producentem tych butów, który oświadczył, że te obuwie zmarłego zostało wyprodukowane najprawdopodobniej w 1981 roku. Ten konkretny model miał pewną wadę, przez co wiele par zostało zwróconych do fabryki. Każdemu butowi nadano osobny numer seryjny, dzięki któremu można by dotrzeć do osoby, która daną parę zakupiła. Problem polega na tym, że numery te były zapisywane na liście, która niestety już nie istnieje.

Kierowca ciężarówki

Kiedy Åsted Norge wyemitował pierwszy odcinek dotyczący tej sprawy, w odpowiedzi otrzymali wiele wskazówek. Jedna z nich była szczególnie obiecująca. Pewien mężczyzna, który w latach 80. prowadził ciężarówkę na europejskich trasach, miał do opowiedzenia interesującą historię. Mężczyzna mieszkał w Kambo, niedaleko miejsca, gdzie znaleziono ciało.
W 1987 roku kierowca ciężarówki Roy Sandberg miał wiele zleceń transportowych na terenie całej Europy.

kierowca ciężarówki

Pod koniec września 1987 roku Roy udał się do Mediolanu we Włoszech, aby odebrać towary, które następnie miał dostarczyć do Norwegii. W drodze do Norwegii zatrzymał się w jednej z restauracji w Niemczech. Po zjedzeniu i powrocie do ciężarówki odkrył coś podejrzanego. W plandece przykrywającej towar była dziura. Roy powiedział, że nie zastanawiał się wtedy nad tym i kontynuował podróż do Norwegii.

Kto i dlaczego?

Po powrocie do kraju zaparkował swoją ciężarówkę na strzeżonym parkingu i gdy miał już zamiar odejść, usłyszał jakiś hałas dochodzący z wnętrza ciężarówki. Brzmiało to jakby karton się przewrócił, więc nie zwrócił na to większej uwagi – takie rzeczy się zdarzały. Następnego ranka w plandece widniała sporej wielkości dziura, dużo większa niż ta, którą dostrzegł dzień wcześniej i wystarczająco duża, by mógł przecisnąć się przez nią człowiek.

Sprawa mężczyzny z Kambo pozostaje do dnia dzisiejszego nierozwiązana. Po zapoznaniu się z nią, na myśl nasuwa się wiele pytań. Kim był mężczyzna znaleziony przy torach? Czy rzeczywiście chciał popełnić samobójstwo? Czy był to wypadek? A może ktoś mu pomógł? Czy przywędrował z Niemiec na pace ciężarówki, po to by w Norwegii popełnić samobójstwo? Jeśli tak to dlaczego? Czy mężczyzna był szpiegiem? Co oznacza numer napisany we wnętrzu buta? Czy kiedykolwiek dowiemy się kim był Kambo Man?

Autor, KaMa.

1 komentarz
  1. Wiktoria mówi

    Skoro obrażenia wskazywały na to, że mężczyzna najprawdopodobniej zmarł w wyniku zderzenia z pociągiem, to w takim razie czemu żaden kierowca pociągu nie zgłosił wypadku? Oczywiście istnieje jakaś możliwość, że kierowca tego nie zauważył. Związku z tym policja powinna przesłuchać wszystkich kierowców, którzy jeździli trasą, gdzie odnaleziono zwłoki mężczyzny. Czy policja podjęła takie działania?

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.